asdf

Leonardo DiCaprio a halálból is visszatér!

A moziban való filmnézés örömeit pont az olyan alkotások támasztják alá, mint a legújabb Alejandro González Iñárritu film, a The Revenant (A visszatérő) című fantasztikus dráma, amely nem csak hangulatában, látványában, de a színészi játékokban is hozza azt, ami miatt valóban élmény széles vásznon nézni egy igaz történetet. Ezt az elképesztő összhatást egy kis monitor nem képes visszaadni.

Hogy elfogult lennék? Lehet! Amióta kijöttek az infók az Oscar-díjas (Birdman) rendező, Alejandro González filmjéről, akár a jelenetfotók vagy az előzetesek, már akkor nagy izgalommal vártam A visszatérőt, nem csak Leo miatt, hanem...Tom miatt is, hiszen a Birdman-nel már bizonyított a direktor, értem ezalatt: rendezésben és a szereplőgárda kiválasztásában! Ahogy milliók várták a legújabb Star Wars filmet, úgy voltam én is ezzel a "bosszúálló" filmmel. Hátborzongató már az a tény is, hogy igaz történetről van szó. A rendező ízig-vérig próbál bámulatos és megrázó atmoszférát teremteni az egész produkció alatt, ami sikerül is neki.A visszatérő története az 1820-as években játszódik, egy férfi küzdelméről szól, aki miután óriási harcot vív egy grizzly medvével, az életéért küzd. Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) iszonyatosan súlyos sérüléseket szenved, minden perc kétséges számára, hogy túléli-e. Az amerikai vadonban menekülnek az indiánok elől. Glass társai, akik halottnak hiszik, magára hagyják. A prémvadászok nagyszájúja John Fitzgerald (Tom Hardy) magasról tesz arra, hogy mi lesz a magánakvaló fickóval, aki épp, hogy levegőt tud venni, őt sokkal jobban izgatja, hogy mikor kapja meg jussát a zsákmányért. Fitzgerald nem nyugszik és, hogy mentse a bőrét, végez Glass fiával, majd a brutálisan szétmarcangolt Glass-t "méltó" temetésben részesíti, azonban a sebesült férfi visszatér a halálból, miután  magára hagyják, félvér fiát gyászolva, erőt vesz magán és a vérfagyasztó hideggel szembenézve, étlen, szomjan, de átverekszi magát az erdőkön és a jeges hómezőkön, hogy bosszút álljon. Ez minden, amit tudni kell a sztoriról, nincsenek csavarok és meglepő fordulatok, tudjuk kit mi motivál.A rendező úr a legjobb módját választotta annak, hogy ez a történet beszédesebb legyen annál, hogy csak szimpla mesélésbe kezdjen. Oké, kiszínezte és néhol talán túlzott is, de zseniálisan komponálta össze a jeleneteket. A medvés "bunyó" durván jó koreográfiát kapott, ami húsbavágóan fájdalmasnak hat. DiCaprio-t rendesen átszabja a medve! A sminkesek nagyon értették a dolgukat! A rajtaütéses jelenet tele izgalommal, feszültséggel, szinte ott a csatában harcolunk mi is. A precízitás minden egyes lövésben ott van, érezzük, hogy nagyon akart bizonyítani, de nem csak Iñárritu, hanem az egész stáb. Minden egyes helyszín, a tájak, a zene (Ryuichi Sakamoto) olyan hangulatba tereli a nézőt, ami azt érzékelteti, hogy a természet az úr, van ok a félelemre. A játékidő nagy részét a hóviharban, erdőkben, vízesésen, jeges földön a szabad ég alatt töltjük, amitől konkrétan mindenünk lefagy, persze átvitt értelemben.A bosszúvágy és a remény hajtotta Glass küzdelme több egy izgalmas utazásnál. DiCaprio mindenféle manír nélkül mutatja be, hogy egy mindentől megfosztott és az életben maradásra szinte esélytelen ember hogyan és miből képes erőt meríteni. Porrá zúzták a lelkét, de ő nem adja meg magát a kegyetlen sorsnak a magány közepette sem. Bele gondolni is nehéz, hogy a színészek miket élhettek át, hogy a karakterük és a történet még hitelesebb legyen. Jeges vízben úszni, hóban vízesen fetrengeni vagy a mínuszokban felvenni újra és újra az adott jelenetet, ez mind szenzációs. Miközben Glass az élethalál harcot vívja, addig Fitzgerald sunyi módon, lelkisimeretfurdalás nélkül próbál haszonhoz jutni. A fő konfliktust nem csak a vadászok és az indiánok között alakul ki, hanem a két fő karakter: Glass és Fitzgerald között. Az ellentét már az elejétől kezdve jelen van.Amit negatívként fel tudok hozni, az maga a cselekmény, ami nem prezentál döbbenetes fordulatot és vannak olyan részek, melyek a kiszámíthatóság felé haladnak. Vártam egy könnycsalogató katarzist, ehelyett egy végtelen szomorúságot kaptam, ami végig kísérte a filmet. Drámai és kegyetlen - ez volt az érzésem a végén. Most úgy gondolom, hogy ez így tökéletes. Leonardo DiCaprio-nak nem volt egyszerű dolga Glass karakterében, hiszen nem sok szöveget kapott, így színészi eszköztárába jócskán bele kellett nyúlnia. Szerencsére sikerült ripacskodás nélkül mozdulataival, gesztusaival, minden arcrezdülésével kommunikálnia. Tudjuk, hogyan érez családja iránt, látjuk, hogy emlékképekbe kapaszkodva próbál túlélni mindent, hajtja a bosszú, de ugyanakkor ember is tud maradni. Na, pont ezért jó színész ő, ha lesz Oscar, ha nem, Leonardo DiCaprio a SZÍNÉSZ a szakmában. Tom Hardy Fitzgerald-ja egy igazi rohadék, pénz sóvár mocsok. Hardy jelleme a filmben hol szórakoztató, hol visszataszító. Tökéletesen hozta a suttyót, aki bárkit eltakarít, hogy neki jobb legyen. DiCaprio és Hardy briliáns! A mellékszereplők közül Domhnall Gleeson-t emelném még ki, aki Henry kapitányt formálta meg. Egy ideje figyelemmel követem pályáját (Frank, Időről időre, Rendíthetetlen, Ex Machina, Brooklyn) és egyre jobb alakításokat nyújt. A visszatérőben is nagyon határozott és szimpatikus jellem.

Az operatőri feladatokat az Oscar-díjas Emmanuel “Chivo” Lubezki látta el, aki lenyűgözően pazar képeket tár elénk. A tájképek elképesztőek, megunhatatlanul bámulnám naphosszat ezt a precíz és kidolgozott munkát. A gyönyörű, festői látvány mellett a színészek játéka is kimagasló, amitől igazán élvezhető ez a komor, de erőteljes film. Tipikus moziban nézős alkotás! Bár nem egy könnyen emészthető film, és talán sokaknak nem is lesz a kedvence, de egy próbát mindenképp megér!

MoziStar: 9,5/10

A visszatérő adatlap

Megosztás facebookon