asdf

Könyvek és képregények mozgóképes adaptációi - Kész őrület van az iparágban!

  • Szerző: MoziStar
  • Forrás: HBO
November 4-én debütált az HBO GO-n a Philip Pullman nagy sikerű regényfolyama alapján készült Az Úr sötét anyagai című sorozat. A premier alkalmából az HBO exkluzív sajtóreggelit szervezett, ahol szakértők beszélgettek könyvek és képregények mozgóképes adaptációiról.
Gyárfás Dorka (újságíró) volt az esemény moderátora, aki bevezetőjében megemlítette, hogy ugyan a filmes adaptációk történelme gyakorlatilag egyidős a mozi megszületésével, a sorozatok formájában való feldolgozások az utóbbi években szaporodtak meg. A meghívott szakértők egyetértettek abban, hogy ez a jelenség többek között annak folyománya, hogy korábban sosem látott éhség van a tartalomra. Kovács Gellért (filmkritikus) szerint a sorozat formájában történő adaptációk felvirágzása köthető a Trónok harca őrületes sikeréhez is, ami korántsem volt borítékolható. Ugyan a regényfolyamnak volt rajongótábora, de közel sem akkora, hogy biztos legyen a bombasztikus nézettség, ráadásul kockázatos volt egy olyan történetet kisképernyőre vinni, amiben például megölik a főhőst. „Kiderült, hogy az emberek vevők arra, hogy egy ilyen kegyetlenebb narratívával szembesüljenek, ez valamilyen szinten áttörés volt.”
hbo_rendezveny_20191113-11054738
Tasnádi István (aki többek között az Aranyélet című elképesztő karriert befutott magyar HBO-sorozat forgatókönyvírója volt) kicsit korábbra datálja a tendencia kezdetét, véleménye szerint a '90-es évek technológiai fejlődése generálta ezt, egész pontosan a kábeltévék megjelenése, a digitális képrögzítésben rejlő új lehetőségek. Rengeteg csatorna lett, ami miatt versenyhelyzet alakult ki a piacon, egy idő után pedig világossá vált, hogy az egyedi, saját tartalom fogja odavonzani a nézőket a különböző adókra. A szót Kovács Gellért fűzte tovább, aki szerint amiatt, hogy manapaság számtalan felületen nézhetünk történeteket, egyfajta „fantoméhség alakult ki” bennünk, a minket körülvevő, szinte korlátlan tartalom miatt. Észrevétlenül felébred az igény, hogy „egyfolytában szórakoztassanak” – értett egyet Gyárfás Dorka. Tasnádi szerint érezhetünk frusztrációt a túlzott kínálat miatt, de szerinte történetéhség évtizedekkel ezelőtt is jellemző volt, a különbség, hogy akkor monopolizált volt a piac („néztük az Onedin családot mindannyian!”).
hbo_rendezveny_20191113-11091992
A vendégek felhívták a figyelmet arra, hogy az adaptálás egy álkényelmi helyzet. Egyrészt a sorozatfejlesztőknek nem a nulláról kell építkezniük, ráadásul egy olyan alapműre támaszkodhatnak, ami már bizonyított korábban. A jelenség szakterminusát Angyalosy Eszter (aki korábban dolgozott forgatókönyv-fejlesztőként az HBO-nak, a Librinél pedig főszerkesztői pozícióban is volt, tehát mindkét oldalon van tapasztalata) árulta el: pre-sold, azaz az adott széria az előtt „el van adva”, hogy elkészült volna, hiszen már megvan a közönsége. Emellett a döntéshozók szívesebben bólintanak rá olyan sorozatra, ami könyvből készül, hiszen az adott történetre korábban már egy másik szakember is igent mondott, csak a könyviparban. Ez egyfajta felelősségmegosztás – biztosan senki nem tudhatja, mi lesz sikeres, de megnyugtató érzés, hogy az adott műben több ember hisz annyira, hogy pénzt fektessen bele. „Kész őrület van az iparágban” – fogalmazta meg Angyalosy azzal kapcsolatban, hogy a könyvkiadók pedig igyekeznek olyan alapanyagot találni, amiből remélhetőleg jó film vagy sorozat készülhet, hiszen az adaptálás támogatja majd az eladást.
hbo_rendezveny_20191113-11202327
Ha pedig kapsz egy fülest, hogy egy regényt olvas egy nagyobb filmstúdió, akkor meg kell venni a jogait, mert később már nem, vagy csak sokkal drágábban tudod – így lehet akár 30 országos eladásokat generálni egy elsőkönyves író ismeretlen kötetének is. Mindezek mellett kockázatot is jelent a mozgóképes formába öntés (ezért csak álkényelmi a helyzet), hiszen az olvasóknak határozott elképzelésük van arról, hogyan is kellene az adott alapanyagot elmesélni. A másik problémakör – ahogy Kovács Gellért fogalmazott – az, hogy „a legvastagabb könyv is véget ér valamikor”, márpedig ha nagyon sikeres egy sorozat, a készítők azt szeretnék, hogy folytatódjon (példaként többek között A szolgálólány meséjét és a Hatalmas kis hazugságokat említette, amelyek esetében a sorozatkészítők szőtték tovább a történetet).
hbo_rendezveny_books
Fejleszd a túlélőkészséged, nézz HBO GO-t!

Angyalosy kitért a film- és sorozatnézés izgalmas biológiai-pszichológiai aspektusára is. Kísérletek bizonyítják: azzal, hogy történetet fogyasztunk, az egyik legfontosabb túlélőkészségünket gyakoroljuk, mégpedig hogy különböző szituációkban kiszűrjük az ingereket, amikre reagálnunk kell és kiválasztjuk rájuk a megfelelő reakciót, majd teszteljük, hogy működött-e a dolog. Ez a folyamat megy végbe egy jó és kielégítő történet átélésekor, ami közben az agyunk hormonkoktéllal jutalmaz bennünket – e miatt pedig kialakulhat valódi fizikális addikció. Az streaming történetfogyasztási felület ezt a jelenséget aknázza ki, tudatosan kezdtek el dolgozni egy olyan narratíván, ami erre a függőségre játszik rá, elősegíti a binge watchingot, azaz sorozatdarálást.
hbo_rendezveny_20191113-10233249

HBO könyvadaptációk - Beszélgetés szakértőkkel

Megosztás facebookon