asdf

Frankenstein kalandjai Hollywoodban - 2. rész

Frankenstein kalandjai tovább folytatódnak, ezúttal az ötvenes és hatvanas éveket vesszük górcső alá, hogy megvizsgálhassuk, ez idő tájt milyen borzalmakat művelt a filmtörténelem egyik legnagyobb szörnyetege.

Az angolok szörnyetege

A Universal- sorozat után az angol Hammer Films vette át a stafétát és készített több filmet Frankenstein-ről, de a korábbi darabokkal ellentétben ők a szörnyet teremtő doktorra tették a hangsúlyt. A hétt rész közül csak az első kettő kapcsolódik szorosabban egymáshoz, míg azt követően a James Bond filmektől megszokottan különűlló filmek készültek, melyeket hasonlóságuk és szereplőik kötöttek össze.

Christopher Lee (Frankenstein átka-1957)

Az első színész Frankenstein film szörnyetege nem más volt, mint Christopher Lee, vagy ahogy a hazai közönség leginkább ismeri, maga Szarumán. Mivel az Universal nem engedte számukra, hogy a teremtmény egy kicsit is hasonlítson ahhoz, amilyen Boris Karloff kezei között lett, ezért egy teljesen új arculatot kellett kialakítaniuk. A korábbiakkal ellentétben ezúttal a halálra ítélt Frankenstein doktor meséli el éleétnek történetét az utolsó kenetet feladó papnak. Nem lehetünk bebbe niztosak, hogy vajon valóban igaz az állítása, vagy csak bűntetését szeretné megúszni. Az újításoknak köszönhetően óriási siker lett, ezért ebből is sorozat lett.

Michael Gwynn / Peter Cushing (Frankenstein bosszúja - 1958)

A második Hammer film még a konkrét folytatása volt Frankenstein átkának. Az előző rész végén kivégézésére vágó doktor megöli a gyóntató papot és Németországba szökik, hogy ott folytassa kísérleteit. Ebben a filmben már egyáltalán nem a klasszikus szörnyet láthatjuk, hiszen nem az ő, hanem Dr. Frankenstein történetét szőtték tovább, aki a púpos segédjének agyát ültette át egy másik testbe ezúttal. Az elődjéhez hasonlóan ezt is szerették a kritikusok és a közönség is, amiért nem az ijesztgetésre helyezte a hangsúlyt, hanem a történet pszichológiai oldalára és az etikai kérdésekre.

Kiwi Kingston (The Evil of Frankenstein - 1964)

Időközben a Hammer és a Universal megállapodott, így ebben a filmben már a klasszikus kinézetű szörnyet láthattuk, akit egy új-zélandi bírkózó, Kiwi Kingston keltett életre. A film nem csak ebben szakított elődjeivel, de a történetvezetésben is, ugyanis egy teljesen új sorozatot indítottak el vele. Frankenstein báró visszatér szülőfalujába, hogy ott folytassa tovább kísérleteit. A kastélyában megtalálja azt a testet, melyen korábban dolgozott, így azt kelti életre, ám irigy segédje, a Zoltán névre hallgató férfi miatt a szörny hatalmas pusztításokba kezd a faluban. Ezt a filmet már nem fogadták olyan lelkesen, úgy látszik nem tett jót a szériának az arculatváltás, jobb lett volna maradni a saját ötleteknél.


Susan Denberg (Frankenstein nőt alkotott - 1968)

A Frankenstein menyasszonya után ismét egy női szönnyel van dolgunk. A film igazi különlegessége hogy a korábbi testiségek után itt már a lelket próbálják átültetni, így amikor a doktor segédje, Hans meghal és a szerelme ezért öngyilkos lesz, Frankenstein úgy dönt, hogy a lány testébe transzplantálja annak lelkét. A végeredmény egy teljesen egészséges nő, aki nem emlékszik semmire, de Hans szelleme újabb gyilkosságokra készteti. Bár a filmet nem fogadta túl jól a kritikusok tömege, de olyan rajongókat szerzett magának, mint Martin Scorsese, aki az év egyik legjobb filmjének választotta, ugyanis lenyűgőzte, hogyan választják külön az emberi lelket és milyen metafizikai magyarázatokat adnak a felvetülő kérdésekre.


Freddie Jones (Frankensteint el kell pusztítani - 1969)

Frankenstein ezúttal egy régi barátját próbálja visszahozni a halálból azzal, hogy agyát átülteti egy másik testbe. A kísérlet sikerrel is jár, ám a szörnyeteg megszökik, hogy felkeresse feleségét, aki viszont nem hiszi el neki, hogy az új testben valóban párja lakozik. Bosszúból ezért felgyújtja a házat, de futni hagyja szerelmét, a doktort azonban válaszút elé állítja, vagy a lángok, vagy a rendőrség... Az előző részhez hasonlóan a szörny itt is meglehetősen emberszerű, a gonoszság belül lakozik, a fején lévő forradást leszámítva nem állapítható meg külsőségekről szörny mivolta.


David Prowse (The Horror of Frankenstein - 1970 / Frankenstein and the Monster from Hell - 1973)

A Horror of Frankenstein részben az első Hammer film feldolgozása és egyben paródiája is. A Frankenstein átkához haosnlóan ebben is egy híres színész játssza a szörnyet, aki nem más, mint Darth Vader személyesen. A korábbi részek fogadtatása miatt itt ismét visszatértek a szörnykinézetű ábrázolásmódhoz. Ebben a filmben Frankenstein megöli apját és elszedi vagyonát, hogy folytathassa orvosi tanulmányait, majd hazatérve kísérletezni kezd, melynek eredményeképp életre kelt egy holttestekből összevarrt lényt, a mindenki által ismert teremtményt. A dolgok ezúttal is rosszra fordulnak, ahogy gyilkolótúrára indul, de egy savval teli kád megállítja.


A Hammer Frankenstein filmjeinek záró darabja a Frankenstein and the Monster from Hell már 1972-ben elkészült, de csak két évvel később mutatták be. A doktor egy elmegyógyintézetben folytatja tovább őrült kísérleteit. Egy kegyetlen gyilkosból készít a bentlakók testrészeinek felhasználásával egy meglehetősen furcsa, majomszerű lényt, aki ezúttal is sorra szedi áldozatait ezt követően. A film elég gyengén teljesített a bevételi listákon, így a széria végleg elbukott, a Hammer befejezte a Frankenstein filmek gyártását.

Egyébb Frankenstein filmek a korszakban

A Universal és a Hammer mellett eközben is készültek teljesen független és önálló Frankenstein filmek, ezért első körben az ötvenes és hatvanas évek termését tekintjük át.


Gary Conway (I Was a Teenage Frankenstein - 1957)

Bár hónappal az I Was a Teenage Werewolf nagy sikere után az amerikaiak elkészítették a film Frankenstein-re átdolgozott változatát is. A hírnév utáni elkeseredett vágyódás következtében a doktor autóbalesetben meghalt tinik hulláiból eszkábál magának egy lényt, de hogy emberi arca legyen, magának is meg kell ölnie egy fiatal srácot, hogy aztán rávarrják bőrét a fejére. Természetesen a szörny ezúttal sem bír magával, megöl pár fiatalat, majd mikor a rendőrség üldözni kezdi, végez magával. A fekete-fehér film ekkor, a fináléban hirtelen színessé válik haláltusája közben. A filmet sok bírálat érte erőszakossága miatt és úgy gondolták, rossz hatással van a fiatalokra.


Mike Lane (Frankenstein 1970 - 1958)

A Frankenstein 1970 egy amerikai független film, melyben Boris Karloff visszatért az őt híressé tevő történethez, de ezúttal mint Dr. Frankenstein, akit a második világháborúban a nácik megnyomorítottak. Hogy pénzt szerezzen kísérleteihez, megengedi hogy egy stáb a laborában forgasson, így összegyűlik elég pénz ahhoz, hogy építsen egy atomreaktort. Annak segítségével készíti el a szörnyet a stáb legyilkolt tagjainak testrészeiből, hogy elkészítse saját hasonmását. Végül a szörny rátámad és az atomrobbanásban mindketten meghalnak. A filmet mindössze nyolc nap alatt forgatták le rendkívül alacsony költségvetésből és 2009-ig csupán egy rendkívül rossz minőségű verziója volt forgalomban.

Harry Wilson (Frankenstein's Daughter - 1958)

Még ugyanebben az évben jött egy szokatlanul bizarr adaptáció, melyben a doktor unokája a film készítésének korában folytatja elődje munkáját és gyilkosságok áldozatainak holttestéből épít egy ismét női szörnyet. Ismét reszkessen aki útjába áll!

Koji Furuhata (Frankenstein Conquers th World - 1965)

A japánok és az amerikaiak első közösen készített filmje egyből a klasszikus óriásszörnyes kontextusba helyezte át a történetet. A nácik ellopták a teremtmény halhatatlan szívét, amely a japánokhoz került, majd Hiroshima bombázásakor eltűnt. Évek során azonban új testet növesztett és a sugárzás következtében hatalmasra nő. Ezúttal azonban Frankenstein nem ellenség, hanem ő védi meg az emberiséget az óriási viziszörnytől, Baragon-tól.

Robert Reilly (Frankenstein Meets the Spacemonster - 1965)

A hatvanas években egyre elborultabbá váltak a horrorfilmek, így közvetlenül az óriáshüllős összecsapás után Frankenstein-nek a marslakókkal is szembe kellett szállnia. Miután a marson kihalt minden nő, az űrlények ide jönnek, hogy elrabolják a földi asszonyokat. Csak hogy egy valamivel nem számolnak, hogy az általuk lelőtt úrhajóban az android Frank szörnyeteggé változik és felveszi velük a harcot. Az igazi szörny nem szerepel a filmben, ahogy a doktor sem, csupán az eldeformálódott Frank kereszteli el magát Frankensteinnek. A filmet minden idők negyedik legrosszabb alkotásának minősítették.

Cal Bolder (Jesse James Meets Frankenstein's Daughter - 1966)

A rengeteg furcsábbnál furcsább kaland után Frankenstein két unokája a vadnyugaton folytatja a kísérletezgetést. Szerencséjükre a hírhedt bandita, Jesse James társa megsérül egy rablásban és őket keresik fel, hogy rendbe hozzák. Ehelyett új agyat ültetnek belé és Igor névre keresztelt szörnyeteggé változtatják. Végül Jesse-nek kell felvennie a harcot a gonosz teremtménnyel, aki ezúttal se kinézetében se nevében nem Frankenstein. Igazi trash gyöngyszem.

Haruo Nakajima/Yu Sekida (The War of the Gargantuas - 1966)

A japánok folytatták nagy sikerű szörnyfilmjüket, ám ezúttal nem Frankenstein nukleáris s teremtménye küzd meg egy vizi monstrummal, hanem ennél jóval szofisztikáltabb kalandban lehet részünk, ugyanis ezúttal két óriás humanoid, akik Frankenstein megőrzött sejtjeiből fejlődtek ki. Egyikük, Gaira az emberekre támad, míg a másik megvéd minket tőle. Óriási csatába kezdenek, közben lerombolják fél Tokiót, hogy a végén egy felébresztett óceáni vulkán örökre eleméssze őket.

Frankenstein kalandjai a harmadik részben folytatódnak, addig is maradjatok velünk!

Lájkold vagy oszd meg ismerőseiddel. Csatlakozz közösségünkhöz a Facebookon!

Megosztás facebookon